مشخصات دستکش ایمنی

مشخصات دستکش ایمنی

چرا نیاز است تا از مشخصات دستکش ایمنی اطلاع داشته باشیم؟ در محیط‌های کارگاهی و فنی، به علت انجام فعالیت‌های صنعتی و استفاده مداوم از ابزارآلات، کارگران و مهندسین، در معرض آسیب‌ها و خطرات احتمالی فراوانی قرار دارند.

به همین خاطر لازم است؛ با روش‌هایی ایمنی این افراد تضمین شود. یکی از این‌ روش‌ها استفاده از پوشش‌های مناسب هر شغل است. این پوشش‌ها جهت محافظت شامل کلاه ایمنی، لباس کار ، دستکش ایمنی و کفش کار می‌شود؛ که هرکدام به نحوی از یک قسمت از بدن محافظت می‌نمایند.

چرا باید از دستکش ایمنی استفاده نماییم؟

همان‌طور که می‌دانید؛ در هر شغلی، حفظ اصول ایمنی و سلامت افراد بیش از هر چیزی اهمیت دارد. گفتنی است؛ از آنجا که دست‌ها نقش بارزی در استفاده از ابزار و انجام فعالیت‌ها دارند؛ در معرض خطرات و آسیب‌های فراوانی قرار دارند. برق‌گرفتگی، سوختگی، زخم شدن و حتی قطع عضو از معدود آسیب‌هایی هستند که دست کارگران را تهدید می‌کنند. ازاین‌رو لازم است تا افراد با توجه به حرفه‌ی خود از مشخصات دستکش ایمنی را به‌خوبی بشناسند و از دستکش‌های ایمنی مناسب استفاده نمایند.

مطالعه بیشتر: عوامل تاثیرگذار در قیمت لباس کار .

دستکش‌های ایمنی، با توجه به خطراتی که در هر حرفه فرد را تهدید می‌کند، با یکدیگر تفاوت دارند. به‌طور مثال فردی که در یک کارگاه مشغول به برشکاری است، باید از دستکش‌هایی استفاده کند که از ایجاد زخم و بریدگی روی دست جلوگیری نماید؛ اما فردی که مشغول کار با  مواد شیمیایی است؛ باید دستکشی را انتخاب نماید که در برابر مواد شیمیایی مقاوم باشد.

در ادامه مقاله‌ی مشخصات دستکش ایمنی، انواع دستکش متناسب با هر شغلی را خدمت شما معرفی می‌نماییم.

انواع دستکش ایمنی

همان‌طور که گفته‌ شد؛ مشخصات دستکش ایمنی بر اساس حرفه و شغل متفاوت است. ازاین‌رو انواع مختلفی از دستکش‌ها در بازار موجود هستند که هر کدام هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. و شما می‌توانید؛ بسته به نیازتان برای کار در منزل یا محیط کار یکی از انواع آن را انتخاب نمایید. اما به‌طورکلی می‌توان دستکش ایمنی را بسته به کاربرد در یکی از انواع دستکش‌های ضد برش، دستکش کار، دستکش فلزی، جوشکاری، آتش‌نشانی، چرمی، آزمایشگاهی، ضربه‌گیر، ضد الکتریسیته و ضد اسید دسته‌بندی نمود.

مشخصات دستکش ایمنی باغبانی

جنس دستکش ایمنی

یکی از مهم‌ترین مشخصات دستکش ایمنی، جنس یا ماده‌ای است که از آن تشکیل شده است. به‌طور کلی در تولید دستکش ایمنی از مواد و الیاف مختلفی چون بافت‌های فلزی، مواد پلیمری، انواع کتان، چرم، پنبه، مواد پلاستیکی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

یکی دیگر از وجوه تمایز که نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین مشخصات دستکش ایمنی دارد؛ دوخت آن‌ها است. در این مورد باید گفت؛ این دستکش‌ها ممکن است بسته به نیاز طراحی‌های مختلفی داشته باشند. به‌طور مثال ممکن است؛ دارای آستر و تودوزی باشند، یا حتی ارتفاع ساق کوتاه یا بلندی داشته باشند.

مشخصات دستکش ایمنی که هنگام خرید باید به آن دقت شود

همان‌طور که گفته شد؛ بسته به مشاغل و حرفه‌های مختلف می‌توان از دستکش‌های مختلفی استفاده نمود. به‌طورکلی می‌توان موارد زیر را به‌عنوان مشخصات دستکش ایمنی بیان نمود.

  • مقاوم در برابر ضربات مکانیکی، حرارت و جریان برق.
  • دارای تهویه مناسب برای جلوگیری از تعرق.
  • ضد ارتعاش و ضربه.
  • دوام بالا در برابر مواد شیمیایی و رادیواکتیو.
  • سبک و ضد حساسیت.
  • دستکش ضد برش.
  • انتخاب دستکش مناسب با سایز دست.

 لازم به ذکر است؛ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصات دستکش ایمنی باید در نظر داشته باشید؛ این دستکش‌ها علاوه بر آنکه هنگام کار باید برای شما راحت باشد؛ باید از مواد مرغوب و مناسبی نیز تهیه شود؛ تا به‌خوبی از دست شما محافظت نماید. در ادامه انواع دستکش ایمنی را خدمت شما معرفی می‌نماییم.

انواع دستکش ایمنی

همان‌طور که گفته شد؛ دستکش‌های ایمنی بسته به حرفه و شغل هر فرد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. انواع دستکش‌های مورد استفاده در مشاغل مختلف و ویژگی‌های آن‌ها به شرح ذیل می‌باشد.

  • مشخصات دستکش ایمنی ضد برش

دستکش ایمنی ضد برش یکی از انواع دستکشی است که به‌خوبی از دست برابر نیروهای وارده از تیغ‌های برش و ابزار کارگاهی برنده محافظت می‌نماید. این دستکش علاوه بر مقاومت مناسب باید از چسبندگی خوبی نیز برخوردار باشد تا بتوان به‌راحتی از ابزار آلات مختلف استفاده نمود.

  • مشخصات دستکش ایمنی زنجیری

دستکش‌های ایمنی زنجیری از زنجیرهای فولادی ساخته شده و برای جلوگیری از بریدگی استفاده می‌شوند. این دستکش‌ها که به‌صورتی تکی عرضه شده و می‌توان بر روی دستکش‌های دیگر نیز از آن‌ها استفاده نمود. گفتنی است تمیز کردن این دستکش‌ها بسیار راحت است.

  • مشخصات دستکش ایمنی چرمی

دستکش‌های چرمی یکی از انواع دستکش‌ها است که برای مشاغلی مانند جوشکاری، تراشکاری، و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این دستکش‌ها به‌خوبی از دست برابر حرارت بریدگی‌های سطحی محافظت می‌نماید.

مشخصات دستکش ایمنی چرمی

  • مشخصات دستکش ایمنی پلیمری

دستکش‌های پلیمری به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کار با مواد شیمیایی تولید می‌شوند ازاین‌رو می‌توان از آن‌ها در مشاغلی مانند صنایع غذایی و بهداشتی، صنایع شیمی، صنایع نفت و درمانگاه‌ها و محیط‌های بیمارستانی استفاده نمود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مشخصات دستکش ایمنی پرداختیم و به‌صورت مختصر مشخصات انواع دستکش‌ها را خدمت شما معرفی نمودیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر نوع دستکش و تهیه آن‌ها، دیگر موضوعات سایت هیوا تجارت امید را نیز مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست